maanantai 16. joulukuuta 2013

Työllistäminen puupajassani, utopiaa todella

Minulla asiat etenevät rauhallisesti.
Etenkin kun edetään sen mukaan mitä lompakosta(ni), tililtä löytyy katetta.

Olen jo aiemmin, pari vuotta sitten tuonut esiin ajatukseni, kuten nyt viimeksi syksyllä että otan Juvan kunnasta vajaatyöllistettyjä, kehitysvammaisia puupajaani.

Minulla on hieman kokemusta heidän kaltaisten kanssa ja olen vakuuttunut että he omivat nopeasti sen työn tehtävät mitkä heille annetaan ja samalla voin tarjota hauskuutta heille siihen elämänsä kokonaisuuteen ja mielekkyyttä kaikkeen.

Kohtapuoliin kone kantani alkaa olemaan sellainen että se on todella todellista - pari konetta lisää ja voila, eli avot sanoi xyb.

Se toki tarkoittaa että rakentaminen ei minulle lopu. Eli joudun rakentamaan pajaani laajennuksen, sen 50-75 neliöta ja jos teen sen "tuplaten" - sekin onnistuu.
PS. Tähän väliin sen verran tarkennusta, että tilaa on nykyisen pajan kulmasta sen pari- kolme sataa metriä, taitaa olla itse asiassa hieman enemmän omaa tonttia, ja noin "muutama" hehtaari maa-aluetta.
Projektiin ei kuitenkaan välttämättä ole mahdollisuutta taloudellisesti - siis ei ole rahaa.
Mutta ensin yksi puoli rakennuksesta onnistuu - nimittäin puolet rakennuksesta eli pulpetti katto ja sitten se toinen puoli.

Meikäläisellä on sellainen kokonaisuus jossa ei voi palkata "normaalisti" ketään, ei ainakaan vielä - mutta palkata voi. Kuten terapiaan ja silleen - eli nk. kehitysvammaisia ja työterapiaa tarvitsevia - etenkin syrjäytyneitä, myös ongelma nuoria.
Kunta maksaa heidän tulot ellei valtio - ja minä saan lisää harmaita hiuksia ja karvoja partaani - ja se sopii minulle. Toki olen valmis maksamaan heille joitain siitä mitä tekevät - myös rahassa, siis ei vain ruuassa ja tietyssä muussa "mukavuudessa" joka maksaa minulle euroja.

Nykyinen Hallitus, Kataisen politiikka ei todellakaan tue tällaista, ja jos sellainen olisi mahdollista niin viimeistään ensimmäisen toimintavuoden jälkeen verottaja tuhoaa sen ja sen taustahenkilöiden elämän.

Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti