Tuli noita kulhoja tehdessä mieleen muutaman kerran että ei niitä näin pitänyt tehdä. Kyseessä oli eri työvaiheet, eli missä järjestyksessä niitä piti tehdä.
|
Segmenttirenkaiden liimaus puristimeen |
Kuvassa liimailen segmenttirenkaita itse tehtyyn puristimeen. Kussakin renkaassa on 12 palaa sahattuna 15 asteen kulmaan.
|
Siinä ne renkaat kuivuvat |
Kukin kerros tulee olla juuri oikein asennettu alla olevaan nähden, eikä yhtään vinoon!
|
Pohjaan tulevan kappaleen valmistus |
Renkaiden pohjaan tulee saada jotain. Tällä kertaa valitsin menetelmän jossa sorvasin upotettavan osan.
Muitakin menetelmiä on valittavaksi.
|
Edellisen renkaan sovitusta itse kulhoon |
Sitten oli tekemäni kulhon aihion siirtäminen sorviin ja sopivan kokoisen reiän sorvaaminen päätyyn jonne tekemäni rengas sitten liimattiin.
|
Rengas pohjassa |
Kuvassa näkyvä upotus johtuu työteknisistä syistä, eli sorvipakan leuat menevät sen sisään. Yleensä jätän sen sellaiseksi mutta toisinaan upotan siihen kiekon jonka olen tehnyt.
|
Pari kulhoa tälle päivälle. Korkeus noin 10 cm ja leveys 14 cm |
Kulhoissa on nyt ensimmäinen pinta joita tulee vielä ainakin 3 lisää ei vaiheiden kanssa, eli välihionnat ja sitten lopullinen kiillotus.
Niin, ja ne kannet joissa on nuppi, eli kannet eivät ole kuvissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti